Publicerad 2017-12-14

This post is also available in English

Black Friday ett nytt men effektivt konsumtionsjippo

Handelsfenomenet Black Friday uppmärksammades nyligen i Sveriges Radio P1:s miljöprogram Klotet.
Karin Bradley, programchef för Mistra Sustainable Consumption deltog, hennes budskap var att vi svenskar inte betalar vad vår konsumtion kostar andra. Ett annat att viljan att konsumera är djupt mänsklig.

Black Friday är ursprungligen ett amerikanskt handelsjippo som går av stapeln dagen efter Thanksgiving Day, en av landets stora högtider. Men betraktas även som en startpunkten för hela julhandeln.

I Sverige är det däremot en ganska ny företeelse. Trots det uppskattade Svensk Handel innan köpfesten gick av stapeln att hälften av alla landets konsumenter skulle handla något under just denna fredag i slutet av november. Utfallet blev än mer positivt för handlarna, antal postpaket ökade med 50 procent jämfört med motsvarande vecka 2016.

Många konsumenter hoppas naturligtvis att de ska kunna göra några verkliga klipp under dagen, men den ökande konsumtionen har även en tydlig baksida. Om alla på jorden skulle handla och leva på samma sätt som vi i Sverige skulle det, enligt beräkningar från Världsnaturfonden, krävas att vi hade tillgång till ytterligare tre jordklot.

Ett par dagar innan Black Friday skulle gå av stapeln uppmärksammades fenomenet av Sveriges Radios miljöprogram Klotet. Med i programmet var Karin Bradly, programchef för Mistra Sustainable Consumption och Peter Repinski från Stockholm Environment Institute.

Tillsammans diskuterade de baksidan av den konsumtion. De var helt överens om att vi svenskar inte betalar för den påverkan som den har för miljö och människor. Kostnader som sällan uppstår där varor köps, snarare där de tillverks.

– För att tillverka ett enda par jeans går det åt sex kubikmeter vatten. Den förbrukningen finns inte med i de jeans vi köper under Black Friday, priset betalas snarare av de tre miljarder människor som bor i områden med vattenbrist, sa Peter Repinski.

De var även överens om att viljan att konsumera är djupt mänsklig. Och de jämförde det med att vara sockerberoende; de är härligt när det söta kommer in i munnen men lyckan övergår snart i ett nytt sug.

Vill du lyssna på programmet hittar du det här.

Text: Per Westergård